Operacja nadgarstka – leczenie

Objawy i diagnostyka zmian zwyrodnieniowych w obrębie stawu promieniowo-nadgarstkowgo

Pierwsze symptomy bólowe występujące po przeciążeniu świadczą o nieprawidłowej zborności stawu promieniowo-nadgarstkowego i stawów międzynadgarstkowych przy zachowanym pełnym zakresie ruchu.

Przy tego typu objawach wykonujemy dokładne badanie kliniczne, które uzupełniamy badaniami RTG ewentualnie czynnościowym badaniem ultrasonograficznym (USG) przy podejrzeniu niestabilności w obrębie wymienionych wyżej stawów. W takim przypadku kwalifikujemy pacjenta do leczenia zachowawczego.

Przy utrzymywaniu się objawów oraz nasilaniu się ograniczenia ruchu i pojawieniu się bólu w trakcie czynności codziennych, w nocy i przy rozruchu, uzupełniamy w/w badania rezonansem magnetycznym (MRI) lub tomografią komputerową przy podejrzeniu przemieszczenia się kości względem siebie oraz zmian wytwórczych.

Po stwierdzeniu w trakcie diagnostyki zmian wytwórczych zaburzających prawidłową ruchomość stawu, uszkodzenia więzadeł promieniowo-nadgarstkowych lub miedzynadgarstkowych, w uszkodzeniach kompleksu chrząstki trójkątnej kwalifikujemy pacjenta do artroskopowej rekonstrukcji więzadeł i shavingu stawu.

Artroskopia nadgarstka

Operację wykonujemy w znieczuleniu miejscowym nasiękowym z sedacją. Przez wyznaczone porty artroskopwe wprowadzamy artroskop, wykonujemy rekonstrukcję więzadeł i shaving stawu. Po artroskopii nadgarstek i rękę stabilizujemy w ortezie dłoniowo-przedramiennej.

Zaraz po ustąpieniu bólu i obrzęku wykonujemy programową rehabilitację w celu przywrócenia prawidłowej ruchomości i bilansu mięśniowego w obrębie stawu promieniowo-nadgarstkowego nadgarstka i palców.

Po 4 tygodniach od artroskopii suplementujemy staw promieniowo-nadgarstkowy kwasem hialuronowym i kolagenem podawanym pod kontrolą USG. Suplementacja przyśpiesza procesy naprawcze, hamuje procesy zapalne i zwyrodnieniowe w obrębie stawu promieniowo-nadgarstkowego, przedłuża jego żywotność i oddala widmo endoprotezy.

W wybranych przypadkach, szczególnie u ludzi młodych i aktywnych stosujemy autologiczną kondycjonowaną surowicę (Orthokine ®), która poprawia metabolizm chrząstki, tkanek miękkich w obrębie stawu, hamuje procesy zapalne i zwyrodnieniowe na poziomie komórkowym.

Bioortopedia